Oddzwonimy!Podaj swoje dane, a nasi doradcy skontaktuje się z Toba w najbliższym czasie.

Plan B w przypadku lockdownu: jak utrzymać biznes kosmetyczny

 

Lockdown to niemal najpopularniejsze słowo 2020 roku. Boją się go właściciele zarówno dużego, jak i małego biznesu, ponieważ grozi on nadzwyczajnymi stratami i obniżeniem liczby klientów. Już mieliśmy nadzieję, że najgorsze czasy za nami ― a jednak nie. Lockdown może zostać wprowadzony w okresie przedświątecznym, gdy klienci zazwyczaj chcą zadbać o siebie i poprawić wygląd ― wzrasta popyt na depilację, zabiegi pielęgnacyjne, fryzjerskie i na manicure. W tym “gorącym okresie” branża beauty zazwyczaj ma bardzo wysokie dochody.

 

Co robić w tej sytuacji? Przecież kosmetyczne usługi przewidują wizyty klientów i bliski kontakt z kosmetologiem. Jak utrzymać płynność finansową w czasie lockdownu i nie być stratnym? 

Dzisiaj rozmawiamy na bardzo aktualny temat, który niepokoi wielu kosmetologów i właścicieli salonów urody. Pytanie dnia ― jak utrzymać biznes w czasie lockdownu. Odpowiadamy.

 

 

Zdobyte doświadczenia jako źródło wiedzy

 

Wiosenny lockdown był okresem wypróbowania dla branży beauty. Firmy, które nie potrafiły się dostosować lub nie miały stałych klientów ― nie wytrzymały presji i przestały funkcjonować.

 

Brak dochodów, “poduszki finansowej” i długoterminowego planowania sprawiły, że te firmy po prostu nie wyrabiały się, by zapłacić wynagrodzenia pracownikom i czynsz za lokal.

 

Na rynku pozostali przedsiębiorcy, którzy potrafi utrzymać klientów, zaoferować korzystną alternatywę i przyciągnąć uwagę. Niektóre duże centra kosmetyczne nawet trochę wygrały na takim układzie, ponieważ udało im się uzupełnić swój personel, zatrudniając kosmetologów, którzy stracili pracę. Razem z kosmetologami przyszli ich klienci. 

Co z popytem? Po wprowadzeniu kwarantanny przepływ klientów prawie się zatrzymał, z kolei w okresie od sierpnia do października nawet się zwiększył. Oto powody:

 

  • Jesień to tradycyjny okres zabiegów, do których promienie UV są przeciwwskazaniem.
  • Pielęgnacja i poprawa wyglądu. Okres stresu pozostawił swoje ślady: ciągłe zdenerwowanie i negatywne emocje to prawie gwarantowane cienie pod oczami, zmarszczki mimiczne i ziemista skóra. Nie zapominajmy również o zajadaniu stresu, które w końcu negatywnie wpływa na sylwetkę.
  • Obawa przed kolejnym lockdownem.

Warto zaznaczyć, że niektóre kategorie wiekowe klientów ― zwłaszcza osoby po 65 roku życia ― zachowują szczególną ostrożność i trzymają dystans, na ile to jest możliwe.

 

Jaki wniosek możemy wyciągnąć z opisanej sytuacji? Przetrwali tylko najmocniejsi ― ci, którzy mieli przemyślaną strategię biznesową i potrafili zminimalizować straty.

 

Teraz jesteśmy w stanie oczekiwania na wdrożenie całkowitego lockdownu. Na razie salony urody i studia fryzjerskie w całym kraju działają w reżimie sanitarnym; biznes kosmetyczny dopiero się przyzwyczaił do nowych realiów, a tu ― kolejne obostrzenia. Jak się skutecznie dostosować do zmiany warunków funkcjonowania?

 

Utrzymujemy klientów

 

Żeby utrzymać klienta, trzeba zrozumieć jego potrzeby i okoliczności. Dowiedzieć się, co go najbardziej martwi w czasie kwarantanny, jaki ma system priorytetów:

  • Kwestia bezpieczeństwa. Troska o życie i zdrowie jest jednym z priorytetowych czynników. 
  • Kwestia oszczędzania. W tak niestabilnych czasach trudno sobie wyobrazić, jaki będzie kolejny miesiąc. Dlatego ludzie ograniczają swoje wydatki do kilku niezbędnych kategorii, takich jak wyżywienie, komunikacja i zdrowie. 
  • Kwestia stresu. Pierwsze dwa punkty logicznie się wiążą z trzecim. Jeśli ciągle się martwisz i niepokoisz, co nastąpi jutro ― przebywasz w stanie permanentnego stresu. Dlatego ludzie chcą doznawać jak najwięcej pozytywnych emocji i zapomnieć o problemach.
  • Kwestia wsparcia. Ludzie chcą mieć pewność, że w tak trudnym okresie nie pozostają osamotnieni, że ktoś ich docenia, lubi i o nich się troszczy.

Należy budować swoją strategię biznesową w oparciu o tę listę priorytetów. 

 

Programy lojalnościowe

Pokaż klientowi, że go wspierasz w tych trudnych okolicznościach. Nie musisz obniżać cen na stałe ― zaprowadź korzystne systemy zniżek i ofert promocyjnych. Na przykład:

  • Vouchery na kursy zabiegowe. Możesz zaoferować bony na serię zabiegów w bardzo atrakcyjnej cenie. Można również zaoferować zakup depozytu z dobrą zniżką, który później można wykorzystać na usługi kosmetyczne. Ponadto, to wspaniały pomysł na świąteczny prezent! Kompleks zabiegów kosmetycznych pod choinkę ― cóż lepszego?
  • “Próbny” zabieg po cenie kosztów. Odwiedziwszy Twój salon, klient pozna jakość obsługi i poziom profesjonalizmu, co skłoni go do skorzystania z Twoich usług w przyszłości. Tu wchodzi w grę zasada “wzajemnej wymiany” ― gdy ludzie czują, że muszą odwdzięczyć przysługą za przysługę.
  • Duże zniżki. Na przykład, kurs zabiegów antycellulitowych ze zniżką 30% dla stałych klientów i 25% dla nowych. To dobra okazja, by otrzymać jakościowy kompleks po cenie niższej niż rynkowa.

Okazując empatię, niby mówimy klientom: “Rozumiemy, że macie teraz trudno. Jesteśmy gotowi zaoferować wam korzystne warunki, bo was bardzo doceniamy”.

 

 

Ulepszenie systemu

Lockdown jest okresem swoistego spowolnienia i reloadu. W tym czasie można poświęcić więcej uwagi komunikacji z klientami. Częściej pojawiaj się i w sieciach społecznościowych, twórz informacyjne, rozrywkowe i rzecz jasna, sprzedające treści.  Tym bardziej, że w okresie kwarantanny stali i potencjalni klienci prawie “żyją” w internecie ― na Facebooku, Instagramie, LinkedIn.

Jest to również czas na podwyższenie kwalifikacji i profesjonalizmu pracowników. Oceń mocne i słabe strony systemu, który stosujesz, przeszkol personel, podnieś skuteczność działu marketingowego, jeśli go masz. Zastanów się nad zreformowaniem układu komunikacji z klientami. Wprowadź systemy CRM, sporządź scenariusze komunikacji z odbiorcą. Więcej informacji na temat skutecznej obsługi klientów znajdziesz w naszym artykule.

 

Nowe atrakcyjne zabiegi

W czasie lockdownu możesz przyciągnąć nowych klientów zaktualizowaną listą usług. Każdy chce zadbać o swój wygląd po długiej przerwie. Szczególnie popularne są zabiegi do odchudzania i modelowania sylwetki. Kobiety zaś chcą zminimalizować skutki stresu za pomocą zabiegów do pielęgnacji skóry niewymagających rekonwalescencji ― na przykład, hydrabrazji, peelingu ultradźwiękowego, liftingu RF i innych metod kosmetycznych.

 

 

Zakup w czasie lockdownu? Dlaczego nie!

Jak możemy sobie pozwolić na inwestowanie w tak niestabilnym okresie? Przecież zakup nowego urządzenia to dość istotna inwestycja, nie każdego na to stać. Jakie są rozwiązania?

Producenci urządzeń kosmetycznych w pełni rozumieją kłopoty branży beauty. Dlatego często mają oferty kupna sprzętu kosmetycznego na raty. Niektóre duże firmy udostępniają bezpośrednie oferty ratalne, bez udziału pośredników bankowych.

 

Na przykład, firma Zemits oferuje nabywcom raty pod 0%. Całość można podzielić na kilka wpłat i zapewnić najbardziej korzystne dla Ciebie warunki płatności. Z nowym urządzeniem zarówno zarabiasz pieniądze, jak i przyciągasz nowych klientów.

 

Wprowadzając nowe zabiegi, nie tylko przyciągasz nowych ludzi, ale również poprawiasz swoją reputację w oczach stałych klientów. Przecież rozwój w tak trudnym okresie ― to cecha ludzi sukcesu! Pozostawaj na szczycie branży beauty razem z nami!

 

Przeczytaj nasze najnowsze artykuły:  

  1. Najważniejsze Powody, Dla Których Warto Kupić Kombajn Kosmetyczny
  2. Obsługa Klientów Salonu Kosmetycznego: Od Pierwszego Telefonu Do 10. Wizyty
  3. Terapia Falą Uderzeniową I Krioterapia Do Szybkiego Usuwania Cellulitu
  4. Content Marketing W Kosmetologii: Jak Zachęcać Klientów?