Lockdown to niemal najpopularniejsze słowo 2020 roku. Boją się go właściciele zarówno dużego, jak i małego biznesu, ponieważ grozi on nadzwyczajnymi stratami i obniżeniem liczby klientów. Już mieliśmy nadzieję, że najgorsze czasy za nami ― a jednak nie. Lockdown może zostać wprowadzony w okresie przedświątecznym, gdy klienci zazwyczaj chcą zadbać o siebie i poprawić wygląd ― wzrasta popyt na depilację, zabiegi pielęgnacyjne, fryzjerskie i na manicure. W tym “gorącym okresie” branża beauty zazwyczaj ma bardzo wysokie dochody.
Dzisiaj rozmawiamy na bardzo aktualny temat, który niepokoi wielu kosmetologów i właścicieli salonów urody. Pytanie dnia ― jak utrzymać biznes w czasie lockdownu. Odpowiadamy.
Wiosenny lockdown był okresem wypróbowania dla branży beauty. Firmy, które nie potrafiły się dostosować lub nie miały stałych klientów ― nie wytrzymały presji i przestały funkcjonować.
Brak dochodów, “poduszki finansowej” i długoterminowego planowania sprawiły, że te firmy po prostu nie wyrabiały się, by zapłacić wynagrodzenia pracownikom i czynsz za lokal.
Na rynku pozostali przedsiębiorcy, którzy potrafi utrzymać klientów, zaoferować korzystną alternatywę i przyciągnąć uwagę. Niektóre duże centra kosmetyczne nawet trochę wygrały na takim układzie, ponieważ udało im się uzupełnić swój personel, zatrudniając kosmetologów, którzy stracili pracę. Razem z kosmetologami przyszli ich klienci.
Co z popytem? Po wprowadzeniu kwarantanny przepływ klientów prawie się zatrzymał, z kolei w okresie od sierpnia do października nawet się zwiększył. Oto powody:
Warto zaznaczyć, że niektóre kategorie wiekowe klientów ― zwłaszcza osoby po 65 roku życia ― zachowują szczególną ostrożność i trzymają dystans, na ile to jest możliwe.
Jaki wniosek możemy wyciągnąć z opisanej sytuacji? Przetrwali tylko najmocniejsi ― ci, którzy mieli przemyślaną strategię biznesową i potrafili zminimalizować straty.
Teraz jesteśmy w stanie oczekiwania na wdrożenie całkowitego lockdownu. Na razie salony urody i studia fryzjerskie w całym kraju działają w reżimie sanitarnym; biznes kosmetyczny dopiero się przyzwyczaił do nowych realiów, a tu ― kolejne obostrzenia. Jak się skutecznie dostosować do zmiany warunków funkcjonowania?
Żeby utrzymać klienta, trzeba zrozumieć jego potrzeby i okoliczności. Dowiedzieć się, co go najbardziej martwi w czasie kwarantanny, jaki ma system priorytetów:
Należy budować swoją strategię biznesową w oparciu o tę listę priorytetów.
Pokaż klientowi, że go wspierasz w tych trudnych okolicznościach. Nie musisz obniżać cen na stałe ― zaprowadź korzystne systemy zniżek i ofert promocyjnych. Na przykład:
Okazując empatię, niby mówimy klientom: “Rozumiemy, że macie teraz trudno. Jesteśmy gotowi zaoferować wam korzystne warunki, bo was bardzo doceniamy”.
Lockdown jest okresem swoistego spowolnienia i reloadu. W tym czasie można poświęcić więcej uwagi komunikacji z klientami. Częściej pojawiaj się i w sieciach społecznościowych, twórz informacyjne, rozrywkowe i rzecz jasna, sprzedające treści. Tym bardziej, że w okresie kwarantanny stali i potencjalni klienci prawie “żyją” w internecie ― na Facebooku, Instagramie, LinkedIn.
Jest to również czas na podwyższenie kwalifikacji i profesjonalizmu pracowników. Oceń mocne i słabe strony systemu, który stosujesz, przeszkol personel, podnieś skuteczność działu marketingowego, jeśli go masz. Zastanów się nad zreformowaniem układu komunikacji z klientami. Wprowadź systemy CRM, sporządź scenariusze komunikacji z odbiorcą. Więcej informacji na temat skutecznej obsługi klientów znajdziesz w naszym artykule.
W czasie lockdownu możesz przyciągnąć nowych klientów zaktualizowaną listą usług. Każdy chce zadbać o swój wygląd po długiej przerwie. Szczególnie popularne są zabiegi do odchudzania i modelowania sylwetki. Kobiety zaś chcą zminimalizować skutki stresu za pomocą zabiegów do pielęgnacji skóry niewymagających rekonwalescencji ― na przykład, hydrabrazji, peelingu ultradźwiękowego, liftingu RF i innych metod kosmetycznych.
Jak możemy sobie pozwolić na inwestowanie w tak niestabilnym okresie? Przecież zakup nowego urządzenia to dość istotna inwestycja, nie każdego na to stać. Jakie są rozwiązania?
Na przykład, firma Zemits oferuje nabywcom raty pod 0%. Całość można podzielić na kilka wpłat i zapewnić najbardziej korzystne dla Ciebie warunki płatności. Z nowym urządzeniem zarówno zarabiasz pieniądze, jak i przyciągasz nowych klientów.
Wprowadzając nowe zabiegi, nie tylko przyciągasz nowych ludzi, ale również poprawiasz swoją reputację w oczach stałych klientów. Przecież rozwój w tak trudnym okresie ― to cecha ludzi sukcesu! Pozostawaj na szczycie branży beauty razem z nami!
Przeczytaj nasze najnowsze artykuły: