Oddzwonimy!Podaj swoje dane, a nasi doradcy skontaktuje się z Toba w najbliższym czasie.

Obsługa klientów salonu kosmetycznego: od pierwszego telefonu do 10. wizyty

 

Jak utrzymać klienta ― oto jedno z zasadniczych pytań branży beauty. Przecież odpowiednia grupa docelowa jest podstawą funkcjonowania każdej firmy, nie tylko gabinetu kosmetycznego. 

Oczywiście, poszukiwanie nowych klientów również ma bardzo duże znaczenie, jednak proces utrzymywania klienta jest o wiele trudniejszy. Gdy odchodzi osoba, która już zna warunki i produkt, istnieją do tego jakieś oczywiste powody. Ze statystyk wynika, że poszukiwanie nowych klientów jest 5 do 12 razy droższe, niż utrzymanie starych. Wyobraź sobie, że masz nowego klienta, którego do Ciebie przyprowadziła Twoja reklama i nie udaje Ci się sprzedać mu żadnego towaru lub usługi, “złapać” go ― czyli cały Twój wysiłek i środki zostały zmarnowane.

Dzisiaj opowiemy o tym, jak pracować z klientami i sprawiać, by stawali się nie tymczasowymi, lecz stałymi oraz rozpatrzymy główne przyczyny odejścia klientów. Wywiadu udzieliła Inna Ilczenko, dyrektor ds. marketingu Zemits i Adonyss.

 

Dlaczego klienci odchodzą?

Odejście klienta to bolesny cios dla każdego przedsiębiorcy. Rozpatrzmy najbardziej rozpowszechnione powody, dla których odchodzą klienci:

  • Brak profesjonalizmu konsultantów. Jeśli pracownicy ignorują pytania i życzenia potencjalnych nabywców, lekceważą ich, nie zwracają na nich wystarczającej uwagi ― taki biznes nie będzie dochodowy. Wtedy osoba, która mogła skorzystać z usług, odchodzi. 
  • Brak programów lojalnościowych. Firma nie potrafi utrzymać klientów, gdy konkurenci oferują atrakcyjniejsze warunki. Można oferować różnego rodzaju zachęty ― promocje, zniżki, bony i bonusy; to podniesie poziom lojalności klientów. Zaoferuj im coś już dziś, żeby wybrali Cię na przyszłość.
  • Nabywca nie wie o zaletach oferty. Twoje towary i usługi nie zaciekawią konsumenta, jeśli nie opowiesz w szczegółach o ich zaletach. Na przykład, kupujesz do salonu nowe urządzenie do kawitacji, ale klienci go ignorują i wciąż się zapisują na masaż rolkowo-próżniowy. Wyjaśnij, jakie zalety mają wyszczuplające zabiegi ultradźwiękowe, nagraj filmik do zapoznania się z metodą ― użyj wszystkich możliwych sposobów na to, by zachęcić klientów do skorzystania z nowej usługi.

 

Jak zatrzymać klienta na zawsze?

 

Istnieje kilka strategii, które pomagają w utrzymaniu klientów i sprawiają, że tymczasowy klient staje się stałym. Rozpatrzmy każdą ze strategii z osobna.

 

  1. “Nie zapominaj o nas”

Regularnie przypominaj o tym, że jesteś. Można co tydzień wysyłać newslettery, dzielić się nowostkami i udostępniać promocyjne oferty. Żeby  zrozumieć, która z metod jest odbierana lepiej ― newsletter czy smsy ― przetestuj je w różnych okresach czasu. Tak również zrozumiesz, jaka częstotliwość jest skuteczniejsza. Głównym narzędziem w ostatnim czasie stały się messengery. Prawie każdy ma w telefonie Viber, Whatsapp czy Facebook Messenger. Przemyślane newslettery istotnie podniosą liczbę zapisów na wizytę do salonu.

 

  1. Spersonalizowana oferta dla klientów

Wyobraźmy, że już masz bazę klientów i śledzisz ich aktywność. W pewnej chwili rozumiesz, że część klientów tuż-tuż odejdzie. Utwórz listę klientów, którzy już dawno nie byli w Twoim salonie i nie kupowali towarów ― zmotywuj ich. Zaoferuj atrakcyjne warunki zakupu kolejnego kompleksu zabiegowego, zniżkę lub prezent. Najlepszą opcją jest spersonalizowana oferta dla każdego klienta. Przeanalizuj, na jakie zabiegi klient chodził wcześniej i na podstawie tej analizy utwórz pakiet zniżkowy.

 

  1. Program lojalnościowy

To “dobry cukierek” dla sprawdzonych klientów, którzy mogą zaprzestać korzystania z usług w związku z pogorszeniem się sytuacji finansowej. Oprócz systemu stałych bonusów i zniżek, możesz organizować specjalne wydarzenia dla uczestników klubu ― wyprzedaże, prezentacje dla ograniczonej grupy osób, imprezy dla dzieci, losowania.  Takie chwyty pomogą utrzymać klientów, którzy zastanawiają się nad przejściem do konkurentów.

 

  1. Wiadomości

Firma zmieniła kierunek rozwoju, pojawił się nowy produkt, zatrudniono nowych pracowników, podniesiono kwalifikacje, wzięto udział w konferencji, zmieniły się ceny? Opowiedz o tym swoim klientom. Firmy czasem informują klientów o zmianach albo za późno, albo wcale.

Czasem zmiany są niekorzystne dla klienta ― na przykład, ceny wzrosły w związku z zakupem nowego urządzenia lub podniesieniem czynszu. W takich przypadkach należy skontaktować się z klientem, opowiedzieć o zmianach, przeprosić za utrudnienia i postarać się wyjaśnić, dlaczego te zmiany zaszły.

 

  1. Klasyfikacja klientów

Podziel klientów na grupy docelowe, ponieważ ich wartość dla interesu może być różna. Priorytetem są klienci, którzy odwiedzają salon co miesiąc. Utrata nawet jednego takiego klienta skutkuje odczuwalną szkodą finansową dla firmy. W celu utrzymania takich klientów można wprowadzić karty VIP lub system zniżek, bądź też oferować zamknięte wyprzedaże. Nie możemy też zapominać o klientach, dokonujących zakupu raz na jakiś czas ― trzeba dbać o każdego.

 

  1. Opracowywanie skarg klientów

 

Dzisiaj mamy mnóstwo sposobów na to, by się dowiedzieć, czym jest niezadowolony Twój klient. I to nie jest tylko standardowa księga skarg i zażaleń, ale też źródła elektroniczne: społeczność lub strona na portalach społecznościowych, osobny rozdział na stronie. Możemy także przeznaczyć na to osobny numer telefonu. W jakim celu mamy to robić? Na podstawie analizy skarg i poleceń klientów możemy doskonalić proces i sposób ich obsługi.

 

Telefoniczna obsługa klienta

Jakie podstawowe mechanizmy słowne pomogą skłonić klienta do zakupu w trakcie rozmowy telefonicznej? Każda rozmowa ma na celu sprzedać zabieg i składa się z 6 etapów:

  • Witamy się i poznajemy. Pierwsze, co należy zrobić to się przywitać i przedstawić. Zapytaj o imię rozmówcy, to stworzy atmosferę bliższego kontaktu. Na przykład: ‘Salon Helena, dzień dobry! Administratorka Ewa z tej strony“. Albo: “Dziękuję za telefon! Jak mogę się do Pani/Pana zwracać?”.
  • Poznajemy potrzeby. Na tym etapie menedżer powinien dowiedzieć się, w jakim celu klient chce się zapisać na zabieg. Po uzyskaniu maksymalnej ilości informacji wstępnej, możemy zaoferować różne usługi do wyboru. Klient cieszy się, że został wysłuchany i łatwiej nawiązuje kontakt. Na wszystkie pytania o usługach należy udzielać informatywnych odpowiedzi, na przykład: “Jeśli chce się Pani pozbyć miejscowych nagromadzeń tłuszczu, mogę zaproponować zabiegi kawitacji lub kriolipolizy. Jeśli jednak głównym celem jest usunięcie obrzęków, kurs presoterapii będzie bardziej trafną decyzją”.
  • Przedstawiamy usługę. Proponując usługę, administrator powinien opowiedzieć o niej jak najwięcej, opisać wszystkie jej zalety i korzyści. Prezentacja zabiegu zachęca klienta do skorzystania z usługi. Na przykład: “Presoterapia to skuteczny zabieg do drenażu limfatycznego, który poprawia krążenie limfy i krwi w tkankach. Nie tylko redukuje cellulit, ale też wydala z organizmu toksyny i nadmiar wody. Stymuluje metabolizm komórkowy, ujędrnia skórę i poprawia jej kondycję”.
  • Pracujemy z negacją. Odpowiedź “Dla mnie to jest za drogie” najczęściej oznacza, że klient dysponuje taką kwotą, ale nie jest pewny, że chce ją wydać w salonie kosmetycznym lub nie do końca zdaje sobie sprawę z korzyści. Opisz, jak wartościowy jest zabieg. Można tu także użyć chwytu: “Rozumiem, cena może wydawać się wysoka, ale za te pieniądze dostaje Pani cały kompleks zabiegowy ― kawitację, presoterapię i wrapping antycellulitowy. Można skorzystać z tych zabiegów z osobna, jednak w zestawie kosztują 30% mniej. Przy zakupie kompleksu dostaje Pani w prezencie odmładzającą maseczkę do twarzy”.
  • Finalizujemy transakcję. Jest to zapis na wizytę. Na początku administrator oferuje najwolniejsze pory dnia ― zazwyczaj to południe w tygodniu lub godziny popołudniowe. Jeśli klient się nie zgadza, proponujemy kolejne opcje: “Pani Anno, mamy wolne miejsca jutro na 11:00 i 13:30. Na którą godzinę Panią zapisać?” lub “W godzinach wieczornych mamy wolne miejsca pojutrze, 28 listopada, o 19:30”.
  • Kończymy rozmowę. Należy powtórzyć dane zapisu, na przykład: “Zapisałam Panią na 17:00. Czy mogę poprosić o numer telefonu do kontaktu, żebym mogła Pani przypomnieć o zabiegu?”.

Wszystkie dane klientów należy zapisywać. Do tego służą nowoczesne narzędzia ― programy CRM, za których pomocą można prowadzić bazę danych klientów, śledzić statystyki i kalendarz. O tych narzędziach możesz przeczytać w naszym artykule.

 

Wsparcie marketingowe

Nie masz działu ds marketingu i nie masz pojęcia, jak prawidłowo przyciągać klientów i “zamykać” sprzedaż? Przecież zakup urządzenia to tylko połowa drogi ― najważniejsze jest go skutecznie wdrożyć i zacząć zarabiać. Rozumiemy, że czasem bardzo trudno jest dopasować odpowiednie mechanizmy promowania, szczególnie gdy dopiero rozpoczynasz drogę w branży beauty. Oferujemy pomoc!

 

Przy zakupie urządzeń Zemits dostajesz nie tylko urządzenie posiadające międzynarodowe certyfikaty jakości, ale również profesjonalne wsparcie marketingowe. Ten rozszerzony zestaw zawiera:

  • dostęp do zamkniętego portalu marketingowego, na którym są zamieszczane materiały do promowania firmy, w tym też na portalach społecznościowych.
  • plan przyciągania klientów.
  • materiały graficzne do Twojego salonu lub gabinetu: banery, tabelki.

 

 

Z takim zestawem na pewno przyciągniesz maksymalną liczbę klientów! Osiągaj szczyty w branży kosmetycznej razem z Zemits.

 

Przeczytaj nasze najnowsze artykuły:  

  1. Najważniejsze Powody, Dla Których Warto Kupić Kombajn Kosmetyczny
  2. Łyk Świeżego Powietrza Dla Skóry ― Terapia Tlenowa
  3. Terapia Falą Uderzeniową I Krioterapia Do Szybkiego Usuwania Cellulitu
  4. Content Marketing W Kosmetologii: Jak Zachęcać Klientów?